Tuesday 21 October 2014

KEMPEN SENTUH ANJING - JAKIM DAKWA ADA AGENDA



SINAR HARIAN
NIZAM ZAIN
20 Oktober 2014

SHAH ALAM - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendakwa kempen sentuh anjing "I Want to Touch a Dog' dikhuatiri mempunyai agenda terselindung dan secara jelas dilihat seolah-olah cuba mencipta budaya baharu dalam masyarakat di negara ini.

Ketua Pengarahnya, Datuk Othman Mustapha juga berkata, penganjuran kempen itu juga boleh membawa kepada perbuatan yang cenderung untuk menghina.

"Malaysia adalah sebuah negara yang berpegang kepada mazhab Syafie sebagai mazhab rasmi.

"Justeru, peranan Jakim adalah untuk memastikan umat Islam di negara ini mengamalkan syariat yang tidak menyalahi mazhab Syafie.

"Hal ini sekaligus telah menimbulkan keresahan awam khasnya di kalangan umat Islam kerana secara jelas telah menyanggah pegangan mazhab dan ‘uruf/adat di Malaysia," katanya dalam satu kenyataan medianya, hari ini.

Kempen sentuh anjing "I Want to Touch a Dog" merupakan anjuran Syed Azmi Alhabshi bertempat di Central Park, Bandar Utama, Selangor, semalam.

Acara tersebut dianjurkan didakwa bagi membantu orang ramai terutamanya yang beragama Islam untuk mengatasi persepsi negatif terhadap anjing.

Kempen itu juga turut memberi peluang kepada orang ramai yang beragama Islam untuk menyentuh anjing sambil diperhatikan oleh pemilik haiwan berkenaan.

Dalam pada itu, Jakim menegaskan mazhab Syafie, melarang penganutnya menyentuh anjing secara sengaja kerana perbuatan menajiskan diri tanpa tujuan yang munasabah adalah haram di sisi Islam.

"Walaupun Islam meletakkan kaedah sertu apabila terkena najis yang dikategorikan sebagai ‘mughallazah’ namun kaedah tersebut bukanlah alasan untuk membolehkan seseorang itu memegang najis mughallazah secara sengaja.

"Tindakan tersebut samalah seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya," jelasnya.

Bagaimanapun menurut Jakim lagi, Islam tidak memandang keji kepada binatang anjing sebagai salah satu makhluk ALLAH, apatah lagi untuk menyeksa, memukul dan membunuh anjing tanpa sebab adalah sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam.

"Anjing tetap wajar diberi kasih sayang, belas ehsan dan dijaga kebajikannya.

"Walau bagaimanapun, dalam Mazhab Syafie, umat Islam tidak dibenarkan untuk menjadikan haiwan tersebut sebagai binatang peliharaan," katanya lagi.

Sehubungan itu, Jakim bercadang untuk memanggil pihak penganjur kempen itu untuk mendapatkan penjelasan selanjutnya

No comments:

Post a Comment