Thursday 16 March 2017

FOLDER HILANG DALAM PENDRIVE

Assalamualaikum..

Pada tahun 2009 dulu, ramai rakan guru di sekolah mengadu fail dan folder dalam pen drive (thumb drive) mereka tiba-tiba hilang. Masa tu setelah didiagnos rupa-rupanya bukan hilang cuma status fail dan folder2 tersebut menjadi hidden. Kalau kita tick Show hidden files and folders macam kat diagram bawah ni, kita akan nampak fail2 dan folder2 tu. 

 

Cara nak tick Show hidden files and folders -  
1. Klik menu Tools di windows explorer ---->
2. Klik Folder Option ---->
3. Klik View Tab ----->
4. Tick Show hidden files and folders ---->
5. Klik Apply ---> OK

Baru2 ni pulak, seorang rakan guru mengadu masalah yang lebih kurang sama cuma kali ni katanya semua folder dalam pen drive bertukar menjadi shortcut. Saya cuba tick Show hidden files and folders (macam dalam steps kat atas) namun tak berhasil.

Kemudian, saya cuba untick Hide protecting system files macam kat diagram bawah ni.


dan saya dapat warning macam kat bawah...


Saya klik Yes. Hasilnya, muncullah folder2 asal yang menjadi Shortcut tadi. Tengok diagram kat bawah. Nampak kan folder banyak yang warnanya blur tu. 


So, rupanya selain folder2 tadi menjadi hidden, statusnya juga menjadi system dan hidden..dan bila saya klik properties folder2 tu...


Saya dapat macam ni...

Saya tak boleh untick status hidden folder tu. So, macam mana nak kembalikan status asal folder2 tu supaya ianya tidak hidden?

Caranya...
1.Klik  Start -----> Run
2. Taip cmd dan klik ok
3. Taipkan direktori pen drive anda. Contohnya jika pen drive berada di E, maka taip E:
4. Taip attrib -s -h -r "nama folder berkenaan" -----> Tekan Enter

Insya Allah, folder tersebut akan kembali ke asal. 

SELAMAT MENCUBA!

* Saya tak jumpa cara untuk pulihkan semua folder sekaligus. Bayangkan jika kita ada 100 folder..takkan kita nak ulang buat steps kat atas tu 100 kali? kecualilah tiada pilihan lain..kalau ada pembaca yang tahu, bolehlah berkongsi ya...TQ

UPDATE :
Cara untuk pulihkan semua folder sekaligus. 

1. Plug pendrive pada usb port, tengokkan drivenya, cth F:
2. Klik start - run, taip “cmd“. Ok.
3. taip "F:" dan enter
4. taip attrib F:*.* /d /s -h -r -s dan enter

No comments:

Post a Comment